Retroaktiv ilska
Får man säga att det är så JÄKLA, VANSINNES-, HELVETES-, SKITSKÖNT att inte jobba i butik?! Får man det? För det är ju det. Det är helt tokigt hur utnyttjad man blir i den branchen. Det är långt ifrån ett glidarjobb för de som trodde det. Det handlar inte om att hänga bakom en disk och tugga tuggummi. Det är hårt jobb och man blir utnyttjad till max, varje dag. Skitlöner, skitvillkor, skitchefer, ja listan med skit-prefix kan göras lång.
Men framförallt handlar det om att man hela tiden ses som utbytbar arbetskraft som saknar mänskligt värde. Man är bara ett verktyg som ska dra in ett antal tio tusen per dag. Och krasst är det ju så, man är där som säljare, man ska dra i pengar i första hand. Men vad cheferna missar är att man sitter inne på en massa kunskap om kunden, produkten, butiken o s v. Detta utnyttjas aldrig. Man är ju bara en flicksnärta som ska se söt ut och sälja. Man ska gå med på att jobba 14 dagar i sträck om chefen har bestämt sig för det, man kan säga bye bye till lediga helger och inflytande på arbetsplatsen. Säger man någonsin nej eller inte uppskattar att bli inringd till jobbet i sista stund på sin första lediga dag på länge, blir man avskedad. Man får räkna med att alltid misstänkliggöras om kassan inte stämmer, om inventeringen gav diff. När chefen inte är i butiken antar han att man sitter och rullar tummarna i något hörn. Det sista chefen tror är att man arbetar.
Men samtidigt som det antas att man inte klarar av något och tar första bästa tillfälle i akt att slappa så läggs enormt mycket ansvar på oss i butik. Man ska sälja, sälja, sälja och givetvis sälja bättre än året innan (helt oavsett lågkonjuktur o s v), man ska sköta en butik, d v s utbilda nyanställda, hantera leveranser, rapportera säljstatistik, hantera stora summor pengar, städa o s v, o s v. Och allt detta ska göras utan ett enda uppmuntrande ord eller ordentlig lön. Vilket skämt.
Kommentarer
Postat av: Tove
I'm feeling you!
Trackback