Kairo 2.7


La Bodega

Just hemkommen från en väldigt trevlig och god middag med K. Fisk och chokladmousse blev det för min del. K verkade nöjd med maten och kvällen i stort, så då är vi nöjda med. En av kvällens höjdpunkter var när hon bjöd oss på frukost klockan sju på tisdag. Men inte sju på morgonen, utan sju på kvällen. Imorgon börjar ju Ramadan så vi blev bjudna till K:s familjs första mål mat efter en hel dags fastande. Det ska bli otroligt spännande att få delta i en traditionell Ramadan-måltid. Det blir också ett tillfälle att äntligen få träffa K:s familj, döttrar, svärsöner och barnbarn.

K berättade att hennes dotter, H, är engagerad i en organisation som driver ett dagcenter för flickor som bor på gatan. På detta center för gatubarn kan flickorna göra diverse saker som sedan säljs, kakor, korgar o s v. Detta tycker jag låter jätteintressant och som något som skulle passa mig perfekt att göra. Om man får en sån här möjlighet att hjälpa till måste man ju ta den. Så på "frukosten" på tisdag ska jag höra med H om hon kan ha någon nytta av mig. Tyvärr har precis hela organisationens styrelse upplösts, just nu håller tydligen Egypten alla NGO´s under hård bevakning.

Efter middagen tog vi K:s bil tillbaka till vår lägenhet för att ge henne en rundtur. Hon verkade tycka att vi har hittat en bra lägenhet. Gullig som hon är hade hon köpt oss en inflyttningspresent, en lykta som tänds under Ramadan. Jag läste i guidboken (ja, jag är definitivt en sådan person som går med kartan och guidboken i högsta hugg utomlands) att man inte får komma till ett egyptiskt hem tomhänt, betyder detta att detta är ett egyptiskt hem trots att vi i högsta grad inte ses som egyptier? Och vad tusan ska vi ta med oss till K på tisdag? En tjusig tårta är tydligen det säkra kortet om man ska tro samma guidbok. Vi får väl se om det blir det eller något annat.


"Ramadanlykta"

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0