"En kvinnlig Ziggy Stardust"

"En kvinnlig Ziggy Stardust", ja, det var rubriken till DN:s artikel om Robyn i fredagens tidning. Fast vänta, jag trodde det var 2008..! Eller? Om de hade refererat till den manlig artist, hade de då skrivit "En manlig Ziggy Stardust"? Jag undrar det. Nej, här handlar det om att poängtera att hon inte är man. Hon är SOM Ziggy Stardust, FAST hon är kvinna. Det blir extra löjligt med tanke på att Ziggy Stardust var/är en mycket androgyn figur. Varför kan man inte rätt och slätt låta Robyn liknas vid Ziggy Stardust? Varför måste man alltid lägga till ett "men" eller "fast" när det kommer till kvinnor? Hur många hundra år ska vi behöva stå ut med att mannen är norm? När får Robyn vara Robyn? Och är det nödvändigt år 2008 att sätta en könsetikett (och då endast på kvinnor)? Känns det modernt?


Kommentarer
Postat av: tove

anna min anna. har du hunnit resa bort från mig nu?eller hinner vi kanske ses snart?om inte så säg till när du kommer hem för då är du paxad iaf för ett par timmar med mig. bara så du vet. :) puss

2008-08-25 @ 22:30:55
URL: http://tovelicious.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0