Kairo 2.4

Nu sitter jag hemma i soffan och myser. Ja, det börjar kännas okey att säga hemma nu. Inte vad gäller Kairo i stort men i lägenheten och i Zamalek. Jag kan inte förstå att vi inte ens varit här i en vecka. Alla ny intryck förvirrar en att tro att vi varit här mycket  längre.

Det kanske låter konstigt, men idag var första gången jag var utanför dörren själv. Men bli inte oroliga nu, det handlar inte om att vi tagit efter kulturen här alttför mycket, jag har bara lite osäker. Det är svårt att veta hur männen här beter sig när man som tjej går utan en man på gatan. Enligt J till exempel kan jag vara mer klädd som en västerlänning om jag går ut med min pojkvän än om jag är ute själv. Så jag har som sagt känt mig lite osäker, men det har heller inte varit aktuellt för mig att göra saker själv ännu. Min pojkväns kurs har inte börjat så vi har mer eller mindre semester nu. Men mitt plugg har börjat, men inte jag. Det här slappa livet för förhoppningsvis ett slut imorgon för om jag fortsätter så här kommer jag komma rejält efter. Inte bra.


Under dagens frukost såg vi den här seerien i tidningen Al Ahram. Konstigt att ansiktet är censurerat när man får se hennes kropp...

Idag tog vi lite sovmorgon och åt frukost i lugn och ro. Sedan bar det av till City Stars, en helt enormt galleria i Helipolis. Tanken var att hitta lite kläder åt mig som funkar här. Det är ju lite orättvis för killar kan ju ha på sig vad de vill (förrutom shorts såklart), medan vi tjejer måste tänka på en det ena och en det andra. Inget för kort, urringat, genomskinligt eller med för korta armar. Konstigt nog klyllar det inte direkt med kläder här som stämmer in på den beskrivningen. I få städer har jag sätt så mycket utmanade kläder i skyltfönstren. Jag misstänker att kvinnorna här inte ser så oskyldiga ut under slöjan och kaftanen som man skulle kunna tro. Men det var ett sidospår, vi åkte alltså till City Stars. Åtta våningar renodlad kommers. Här fanns alltfrån H&M till Gucci och allt däremellan. Och lösgodis. Både jag och min pojkvän utbrast i ett gemensamt "åååhh" vid åsynen och har nu varsin rejäl godispåse i magen.

Men jag hittade tyvärr inte precis det jag letade efter. Det blev underkläder, en stor lila t-shirt och en grå tröja från French Connection. Vad jag också hade behövt är ett par byxor, typ chinos eller liknande. Hittade inte ett enda par chinos i
någon av de affärer vi var inne i. Efter ett överflöd av chinos i Stockholm hade jag ingen tanke på att det skulle vara omöjligt att hitta här. Tji fick jag.

Ny Kairo-anpassad tröja, vad tycks?

Nu blir det snart blir det en svenne-bananig tv-middag i detta hus, fancy va?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0