Backlash

Som västerlänning är det inte helt lätt att förstå vad som har hänt här i Egypten de senaste 40 åren. På 60-talet och början av 70-talet gick kvinnorna här klädda i kortkort och följde modet från Paris. Att se en kvinna i slöja var ovanligt. Men så hände något. Jag vet inte exakt vad, min historiakunskap är väldigt begränsad, men någon typ av backlash i alla fall. Kvinnorna som förut gick klädda i korta kjolar o s v, deras döttrar går nu i slöja, heltäckande kläder och fördjupar sig i islam.

Vad var det som hände? Blev förändringarna för stora och hastiga? Hade det behövts en mer successiv förändring? Eller handlar det bara om att ta avstånd från landets överklass och västvärlden? Vänder man sig till religionen för att inte översvämmas av avundsjuka när klassskillnaderna gång på gång befästs? Är det lättare att säga att överklassen och västvärlden är oren och gudsfattig istället för att känna avundsjuka och bitterhet? Eller är det ett sätt för de styrande att hålla befolkningen i schak? De styrande brukar vara duktiga på att tolka och för den "obildade" befolkningen beskriva religionen på ett sätt som gynnar deras intressen.

Jag har ingen aning om vad som är orsaken till denna backlash, kanske en kombination av det jag nämnt ovan eller någon helt annan orsak. Som utomstående känns det nästintill omöjligt att läsa av ett lands psyke, historia och tankar om framtiden. Vad jag vet är att min vistelse här skulle vara mycket smidigare om backlashen adrig hade kommit.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0