Rymdfärd i Stockholm

Underbar dag. Fint väder (lite för fint om du frågar mig). Dagen började som sagt med utförsäljning i Beneaths gamla lokaler. Jag hittade ingenting men min pojkvän fyndade ett par ljusblå tygskor och en mönstrad tjock kofta i turkost/grönt. Riktiga kap. Sen frukost på Vurma. Efter en kort sväng hem gick vi till Galleri Magnus Karlsson och såg Jockum Nordström. Inte helt oväntat så var det mycket fina verk men tyvärr inte så många som jag hade önskat.

Så långt frid och fröjd. Nu var dock klockan runt två och magen började kurra. Uppdrag lunch visade sig vara svårare än vi anat. Alla uteserveringar i skuggan var proppfulla. Gamla stan var full till bristningsgränsen av lediga stockholmare och turister. Skorna (högklackat såklart) gjorde ont och blodsockret sjönk. Nu var god råd dyra och Anna inte särskilt uppåt. Efter mycket om och men så hittade vi ett ställe på Götgatsbacken som var helt ok. Nu var kinkiga Anna nöjd igen tack och lov.

Efter en snabb titt i några affärer åkte vi hem och hämtade filt och vin för en picknick i Observatorielunden. Det blev över fyra timmar där och lite senare på kvällen fick vi gott sällskap av K.

Sen gott folk upplevde vi dagens (eller kanske årets) rymdfärd. Vi kom nämligen till en annan planet. Rent fysiskt hade vi bara förflyttat oss till Josefina på Djurgården, men det kan jag säga er - jag har alldrig upplevt något liknande. För er som inte varit där kan jag berätta att ett bratigare och homogenare ställe har jag aldrig satt min fot på. Sällan har jag känt mig så uppenbart som fel person på fel plats. Jag var på vippen att söka med ljus och lykta efter närmaste megafon för att be om ursäkt för min noppiga kofta.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0