Denimhistoria

Fråga mig inte vilket jeansmärke som är "hetast" just nu, men gärna vad som gällde i början av 70-talet. Idag fick jag nämligen en lektion av mamma i ämnet. Lee sågs som ett amerikanskt kvalitetsmärke (mamma ägde ett par raka otvättade med normal midja som med tiden såg härligt slitna och allt annat än otvättade ut). Levis var det näst bästa, lite dyrare och med snygg passform. Min pappa hade nog använt ordet Läckra för att beskriva skillnaden mellan Lee och Levis på den tiden. Mamma var stolt innehavare av ett par vinröda Levis med låg midja och flare, i smalspårig manchester såklart. Sen fanns det ju Wrangler också. Och det var grejer det. Wrangler gjorde de riktigt  hippa jeansen med snygg skärning som var sådär lagom svårtillgängliga (nej, JC fanns inte på den tiden). 

Så mamma, bli inte alltför avundsjuk på att jag ska till Lee/Wranglers kontor imorgon kväll.  

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0