Nu mår man som man förtjänar

Är inte helt pigg och fräsch idag. Jag skulle tippa att ca en fjärdedel av Sverige känner likadant, Valborg verkar mest handla om att dricka sig redlös numera. Inte för att jag inte hade trevligt igår (tack tjejer och Martin för en otroligt rolig kväll!) men jag tycker att det är sorgligt att Valborg har blivit en helg då fjortisar dricker sig berusade för första gången och vi andra blir fulla för fyrtioelfte gången.

När jag var liten, och det var längesedan vill jag lova, spenderades Valborg med familj och vänner. Man åt nått extra gott och sen bylsade man på sig och promenerade ner till Bellevueparken. Där fick man både åskåda en rejäl brasa och lyssna till en manskör (eller borde jag skriva gubbkör?) som sjöng alla de klassiska vårsångerna iklädda sina studentmössor. Jag blir fortfarande helt lycklig bara av tanken på knastret från brasan i kompination med dova mansröster som sjunger "vintern rasat ...". Det är ju det som är Valborg. I alla fall för mig. Festa kan man ju göra alla dagar på året, så varför kämpa för en fylla á la nyårsafton på just denna dag? Snart har väl alla helger/högtider som består av väldigt fina och trevliga traditioner, såsom midsommar, Valborg, nyår, påsk och jul, förvandlats till andledningar att bli plakat. Reclaim!

Nu låter det kanske som jag är konservativ och anser att högtider bör firas i den lyckliga kärnfamiljen. Men då har du misstolkat mig. Man behöver inte fira t ex Valborg så som jag beskrev ovan. Man gör naturligtvis precis som man själv vill. Det jag vill ha sagt är att jag saknar högtider där traditionerna inte endast består av att dricka alkohol en masse som fransmännen skulle ha sagt. Ni fattar.  

Så, nu har jag sagt vad jag tycker. Ni kanske inte tycker likadant och det är helt ok.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0