Skönhet

Just nu skulle jag helst vara här:
image28

Detta är Kalmars konstmuseum. Byggnaden är ritad av arkitekterna Bolle Tham och Martin Videgård Hansson. Helt fantastisk tycker jag (utifrån bilderna i alla fall). Dessutom är den plaserad i Kalmars slottspark. Jag är helt klart löjligt förtjust i kontrasterna som uppstår när gamla byggnader möter nyproducerade. Ett annat utmärkt exempel på detta finner man i Uppsala:
image29
Det nya konserthuset (ritat av Henning Larsen) i Uppsala är verkligen mäktigt. Tyvärr hittade jag inga interiörbilder, men även den är så snygg. De flesta byggnader som ligger runt det torg som konserthuset ligger på är från sekelskiftet och det är i mötet med dessa som både konsterhuset och de omkringliggande husen blir vackrare än enheterna var för sig.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0