Kairo 11.2

Igår (precis som idag) hade vi en underbar dag. Pappa och E var uppe i ottan och tog sig en titt på Gizapyramiderna. Sen åkte vi alla fyra till Al-Azhar Park. Det blir ingen lång utläggning om det eftersom jag skrivit om parken flera gånger tidigare, men vad jag kan säga är att parken är en välsignelse i en stad som Kairo. Är man ständigt omgiven av avgaser, oväsen och rörelse behöver man lugn och ro och frisk luft med jämna mellanrum. Då är Al-Azhar Park perfekt.


Parken verkar vara ett populärt tillhåll för unga par.






Citadel View Restaurant.

Tanken var att vi skulle äta lunch på Citadel View Restaurant, men när det visade sig att alternativen där var svindyr buffé eller tråkiga mackor begav vi oss till andra sidan av parken där Lake Side Café ligger.


Riskabla övningar på taket.


Lake Side Café.

På Lake Side Café visade det sig att de serverar en utmärkt lunchbuffé på fredagar och lördagar (ett hett tips om man vill lyxa till det en helg i Kairo). Väldigt mycket, väldigt lyxigt och väldigt prisvärt i en fantastisk miljö. Men för att få uppleva utsikten från Citadel View Restaurant prommenderade vi tillbaka och tog kaffet där.



När vi kände oss klara med Al-Azhar Park åkte vi till marknaden Khan al-Khalili för dagens dos shopping. Jag köpte ett halsband och jag och E köpte varsin läderväska (jag återkommer med bilder på inköpen i ett senare inlägg).
 
Efter en stor lunch och en lång dag blev det en mycket enkel middag hemma. Men för att sätta den där berömda guldkanten på tillvaron så korkade vi upp en flaska rosévin att kalasa på. Till det serverades cashewnötter och choklad. Inte helt dumt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0