Kairo 11.7

Städerskan har varit här. Och som vanligt kom hon för tidigt så jag var helt oförberedd när hon plingade på dörren. Det blir någolunda rent men jag har börjat tröttna på henne. Vid det här laget borde hon ha fattat att jag inte kan arabiska. Hon borde sluta försöka kommunicera med ord och gå över till teckenspråk och kroppsspråk. Men hon envisas i alla fall med att fråga mig saker på arabiska. Jag försöker få henne att förstå att jag INTE förstår och försöker skratta åt att vi inte förstår varandra. Det gjorde hon förut med, men nu har hon börjat sucka när jag rycker på axlarna och säger "förlåt, jag förstår inte" på engelska och skrattar åt eländet. Det känns som hon tycker jag borde ha lärt mig perfekt arabiska under den månaden hon har städat åt oss. Men det har jag ju inte och jag tycker faktiskt inte hon kan begära det. Vad hon kan begära är att bli vänligt bemött och få dricks utöver den överenskomman summan. Varje gång hon är här är jag vänlig och anstränger jag mig till tusen för att inte vara i vägen. Och hon får alltid en massa dricks. Jag tycker inte hon har rätt att vara otrevlig och sucka när det inte kommer arabiska ord ur min mun. Varför kan hon inte använda teckenspråk för att förklara vad hon vill, så som jag gör? Jag blir ju inte sur för att hon inte kan engelska. Nä, som sagt, jag är lite trött på henne och sugen på att försöka fixa en ny städerska. Någon som gör sitt jobb utan att försöka trixa sig till mer pengar och sucka när jag inte förstår. Det vore nått.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0