Dahab dag 1-2

Igår, d v s första dagen här i Dahab, ägnades först åt två timmars chatt med min klass. Sedan tog vi en taxi till lagunen. Tyvärr visade det sig att det var ganska dött där och vi behövde lunch, så vi åkte tillbaka och lunchade och badade.


Strandpromenaden.


En av alla restauranger på stranden.


Dahab var härligt förskonat från "spänniga" killar, förutom detta undantag.


Stranden med bergen i bakgrunden.


Bazaargatan.

Senare på eftermiddagen stötte vi ihop med den svenska tjejen som vi mötte på bussen på väg hit. Hon är väldigt trevlig och lätt att prata med. Vi bestämde att vi skulle höras av senare på kvällen och gick hem till hotellrummet for att duscha av oss det salta vattnet. Senare på kvällen sammanstrålade vi med henne, hennes pojkvän och deras egyptiska kompis på Funny Mummy, en restaurang på standen. Vi hade otroligt trevligt och det kändes inte alls som vi bara hade känt varandra en timme eller så. Men jag blev nästan skraämd, det finns extremt många gemensamma nämndare mellan oss. Jag och den har svenska tjejen är lika gamla, har samma för- och mellannamn, har båda opererat blindtarmen. Hon och hennes kille bor i Uppsala precis som min pojkvän. Och skummast av allt, hennes killes familj har hus ett par kilometer från min mammas sommarhus. Hur som helst, efter en jättegod middag drog vi vidare till en bar. Efter en drink där avslutades kvällen och vi stupade i säng. Men jag ska säga att det var otroligt skönt att umgås med svenskar, ingen språk- eller kulturbarriär att forsöka övervinna.

Dahab är en helt underbart mysig liten stad. För att kort summera dag 2 så gick vi upp rätt sent, skippade hotellfrukosten som inte var någon höjdare och gick till en restaurang på stranden. Efter en så kallad kontinental frukost la vi oss i varsin solstol och njöt av lugnet och havet. Dahabs skönhet tycker jag ligger i att man har ett djupblatt hav framför sig och terracottafärgade berg bakom sig. Konstrasten ar verkligen magnefik.


Utsikt från frukostbordet.

Sen, hör och häpna, lärde jag mig att snorkla! Kan ni tänka er? Och det var hur härligt som helst. Kristallklart vatten och färgglada fiskar i alla tänkbara storlekar och former. Fiskar som simmade snabbt, fiskar som stod stilla och fiskar som jagade/åt upp andra fiskar. Det var första men inte sista gangen jag snorklade.


Bildbevis.

Även idag mötte vi upp den svenska tjejen som vi träffade på bussen hit. Hon verkar verkligen skön och det vore kul att träffas mer när vi är tillbaka i Kairo. Hon och hennes kille pratade om en maskerad de ska ha på halloween, så då kanske vi får tillfälle att lära känna dem mer.


Inget att klaga på...


På vägen hem från stranden till hotellet möttes vi av denna syn, en civilklädd man (förhoppningsvis polis) med ett automatvapen innanför skjortan.

Efter ytterligare en middag på Funny Mummy så stupade vi i säng.

Härlig middag på Funny Mummy.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0