Gizapyramiderna

Vår favorit-taxichaufför kom och hämtade oss halv nio i morse och så bar det av till Gizapyramiderna. Efter ca 20-25 minuter var vi framme och blev lotsade av vår taxichaufför till en man, Samir, som hyrde ut hästar och tillhörande guide. Min pojkvän som aldrig har ridit var lite orolig, men för att kunna slappna av så följde en kille med till fots och höll i min pojkväns hästs tömmar. Det var faktiskt riktigt roligt att rida igen, trots att de var lite ovant (hästarna i Egypten reagerar inte på samma kommandon som hästarna i Sverige visade det sig).


På väg in i pyramidområdet.


Pyramid of Menkaure och Pyramid of Khafre.


Pyramid of Khafre och Cheopspyramiden.




Pyramid of Khafre på nära håll.


Närmare.


Cheopspyramiden.



Efter ett tag frågade vår guid vad min pojkvän skulle ha för att lämna mig här med honom. Guiden verkade tycka att ett kilo bananer var ett bra pris. Till min stora lättnad verkade min pojkvän inte nappa på erbjudandet. Men när en gubbe på kamel erbjöd min pojkvän en miljon kameler för mig så såg jag minsann hur det började rycka i ögonvrån och att han övervägde att slå till, en miljon kameler är ju trots allt ganska mycket så jag förstår honom.


En tomb.


Sphinxen och Cheopspyramiden.




Som en uppradad armé. Stolarna används till ljus- och ljudshowen kvällstid.


Turister.

Det var självklart otroligt häftigt att se pyramiderna, men man blev tyvärr lite bunden av guidernas agenda. Nästa gång ska jag föreslå att vi ser dem till fots istället så har man mycket mer frihet att göra vad man känner för. Man slipper "go touch the second pyramid, ten minutes, and come back" och "everything god?". Innan vi åker hem skulle jag dessutom gärna se kvällsshowen, jag kan tänka mig att pyramiderna ser häftiga ut upplysta efter solnedgången.

Pyramiderna i Giza anses vara ett av världens sju underverk, men visste ni att det finns ett sjuttiotal pyramider i Egypten?

Kommentarer
Postat av: Lindsay

Otroligt vackert med pyraminderna. Det måste verkligen ha varit en upplevelse. Trist bara att det hela var så "schemalagt". Oscar, bra att du inte sålde Annapanna för en miljon kameler. Du kan lätt få två miljoner kameler för henne!=) kram

2008-10-11 @ 22:25:52
Postat av: Tove

haha,jag håler med dig linda. han hade lätt fått 2 miljoner kameler ;)

2008-10-12 @ 21:02:13
URL: http://tovelicious.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0