Kairo 8.6

Av någon konstig anledning vaknade vi alla tidigt och jag vaknade inte först. Så vi hann med ytterligare en rejäl frukost innan min pojkvän var tvungen att åka till universitetet. Han såg inte så glad ut när han gick och det kan jag förstå när vi andra hade en ännu en ledig dag framför oss. Men jag började faktiskt med att plugga en timme innan vi tog en taxi till den stora marknaden Khan al-Khalili.




Utanför Khan al-Khalili.



På Khan al-Khalili fick mamma och B höra att de såg ut som 30-åringar och min syster fick veta att hon hade "a special face". "Hello my future wife" skrek de efter mig. Min syster började med att köpa en present och jag köpte ett armband (som jag ska visa senare). Sen avslutades visiten på marknaden med att min syster köpte en matta. Och det finns uppenbarligen prutmån, försäljaren började nämligen och säga att hon kunde få köpa mattan för 500 pund, vilket var ett "special price, very good". Men efter lite hård förhandling (främst från min sida om man får skryta) gick vi därifrån med mattan för 250 pund.

Från kommers till lugnet i Al-Azhar Park där vi åt lunch på Lake Side Café och tog en promenad. Hittils har jag och min pojkvän bara varit där kvällstid, så det var roligt att se parken och utsikten i dagsljus. Parken öppnade år 2005 och finansierades med hjälp av Aga Khan´s-fond.


Al-Azhar Park.


Utsikten från Lake Side Café.


















Många unga par hängde i parken.








En modern park med sopsortering.


Glada tjejer.




Entré/utgång.


På väg hem från parken.


Fashion.

För mig var fakttiskt dagens stora behållning att känna att jag klarar mig själv i Kairo. Idag var faktiskt första dagen jag fått klara mig utan hjälp av min pojkvän. Jag har vinkat in taxibilar, försökt kommunicera med varierande resultat med taxichaufförer, prutat och övat på mitt arabiska ordförråd (som hittils består av ja, nej, hejdå, tack, om gud vill, lite, höger, vänster och rakt fram). Nej, tack är helt klart min favoritfras.

Efter middag på Mezzeluna här i Zamalek sitter nu mamma, syster, pojkvän och B och dricker té och kaffe och äter småkakor från bageriet. Detta kombinerar de med ett avsnitt Idol och diverse dräpande kommentarer riktade mot programmets deltagare.

Imorgon blir det antagligen Gizapyramiderna.

Kommentarer
Postat av: Tove

hahaha "fashion". Oh yeah.

Kul att mitt efternamn betyder gaffel du! :op

Och du, armbandet är helt fantastiskt! bra smak du har Anna panna. :D

2008-10-22 @ 10:25:24
URL: http://tovelicious.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0