Ismail Mohamed Street och Zamalek




Precis efter de gula gatlyktorna är vår trappupgång.


Utsikt över Ismail Mohamed Street från Cinnamon café.

Detta är alltså vår gata, Ismail Mohamed Street. Här finns allt, mataffär, kemtvätt, apotek, gatukök, snabbmatskedjor, frisör, mobilaffär, restauranger, skönhetssalong, juvelerare, blomsterhandel, fik, klädbutiker m.m, m.m. På Ismail Mohammed ser man sällan turister men en och annan utlänning som jobbar på alla de ambassader som finns i området. Detta är i princip det enda området i Kairo där du kan förflytta dig till fots. I de andra stadsdelarna dominerar de stora vägarna och avstånden är så stora att man måste ta bil alternativt taxi. Här känner jag mig hemma, något jag tror hade tagit lägre tid om vi bott någon annanstans i Kairo. I och med att jag kommer spendera så mycket tid i lägenheten och området är det värt varenda krona att bo så här bra.

  
Ismail Mohamed Street ligger i norra Zamalek.

Har man pengar är llivet här i Egypten ganska enkelt. Att t ex få hela vår lägenhet städad kostar ca 70 svenska kronor, att få matkassarna hemburna från mataffären kostar ca 5 svenska kronor, en 20-25 minuters taxiresa kostar ca 30 svenska kronor, en varmrätt på en fin restaurang kostar ca 70-80 svenska kronor o s v. Har du pengar behöver du inte lyfta ett finger om du inte vill.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0