Kairo 3.8

Vi hittade ett gym som var väldigt bra, fräscht och yoga-, pilates-, spinning- och aerobicsklasserna ingick. Det tyckte jag lät bra eftersom jag vet hur snabbt jag tröttnar på vanliga träningsredskap. Gymet låg dessutom bara sju minuter från lägenheten. Men det var inte billigt. Strax över 1000 svenska kronor per månad. Är det dyrt eller är det bara jag som har noll koll för att jag aldrig köpt ett gymkort tidigare? 

Sen skulle vi som sagt leta rätt på Great Cairo Library, det visade sig ligga brevid svenska ambassaden i en palatsliknande byggnad. Men (nu kommer det igen) det var stängt såklart. Så det blir en ny tripp dit imorgon förmiddag istället. Håll tummarna för att jag hittar någon av böckerna jag behöver. Min hemtenta är om två veckor och det vore minsann bra om jag åtminstone sett kursens huvudbok innan dess.  

Dagens fynd var cafét Arabica som vi fikade och åt middag på. Otroligt gott och som så mycket annat här (förrutom gym...) väldigt billigt. Jag tror vi har hittat det perfekta lunchstället. Vad som kanske ser ut som vita dukar på borden är i själva verket vitt papper. Ett tillhörande glas med pennor och kritor gjorde att man kunde fördriva tiden med att klottera lite. Vi ritade såklart varsitt självporträtt, självupptagna som vi är.


Interiör Arabica.


Stor konst skapades.                                    Arabicas exteriör.

Som många andra ställen här i Kairo ser resturangerna, caféerna, gallerierna o s v inte så mycket ut för världen på utsidan, utan man måste gå en trappa upp för att få en uppfattning om stället. Ibland ser man inte ens någon skylt från gatan som berättar vad som finns inne i byggnaden.

En bra dag har det varit. Friskare och gladare. Nu blir det film.

Kommentarer
Postat av: kojs

skiiitdyrt juh! om man köper gym kort på friskis tex så kostar det typ max 3000 för ett halvår

2008-09-18 @ 18:27:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0