Kairo 4.2

Nu sitter vi på café Arabica igen (ja, jag vet, vi är här typ varje dag men mangodressingen is to die for...) och jag får äntligen lite internettid. Härligt. Idag har jag som sagt bara pluggat. Nästa vecka har jag min första hemtenta så det är väl bra att min pojkvän är på univeritetet och Internet hemma inte fungerar. I teorin är det bra, men jag blir smått galen av att inte ha någon kontakt med omvärlden. Men nog om det, jag har ju tjatat om det i typ tre inlägg.


Kolla vilken söt liten Fanta-kula vi hittade i affären igår. Den fick följa med hem.

I affären idag hörde jag för första gången människor tala svenska (förrutom jag själv och min pojkvän förstås). Gud vad jag ryckte till. Jag har vant mig vid att bara höra det när vi talar med varandra och jag var självklart tvungen att spionera lite på dem. Det var ett par i 60-års åldern och jag tror de var turister boende på Hotel Flamenco som ligger precis brevid. Annars verkar det mest vara amerikaner här, bortsett alla egyptier då såklart.

Även morgondagen kommer till stor del ägnas åt studier. Men imorgon kommer min pojkvän hem på eftermiddagen istället för på kvällen, så jag hoppas vi kan hitta på något då. Kanske en båtfärd på Nilen? Eller egyptiska museet? Ja, vi får se. Det är så skönt att känna att alternativen aldrig tar slut i en så här stor stad. På fredag är vi helt lediga så då kanske det blir Alexandria eller någon annan lite längre utflykt.

Är det kallt i Stockholm ännu? Här har det nämligen fortfarande inte blivit svalare och jag längtar så otroligt mycket efter att kunna ta en rask promenad utan att krevera. Min packning hit bestod till 70 % av klänningar och leggings eftersom jag trodde det var okey med klänning så länge man täcker benen med leggings eller strumpbyxor. Men det verkar inte funka, i alla fall inte under Ramadan och när jag går själv ute. Så här är jag i Egypten med ett stort byx-problem. Utbudet på snygga och svala byxor här verkar vara minst sagt begränsat. Att jag inte köpte ett par jäkla chinos i Stockholm där det kryllade av dem. Kajsa, finns det några kvar att köpa i Stockholm eller är det vara höstkläder som gäller? Du kanske skulle kunna köpa ett par till mig och ta med när du kommer?

Och svar på E:s kommentar; Anledningen till varför varken jag eller min pojkvän finns med på några av bilderna i bloggen är att jag är feg. Eller snarare att bloggen kan läsas av vem som helst och jag inte vill att främlingar ska veta en massa om mig. Bloggen är ju som en dagbok som kan läsas av alla, och som sådan blir den ju aldrig riktigt privat och när jag skriver ett inlägg finns det alltid med i bakhuvudet. Jag vill helt enkelt inte dela med mig av mitt allra innersta men försöker i den utsträckning det går att vara "personlig". Därför finns det inga bilder på mitt ansikte, jag skriver inte mitt efternamn, adress, tel. nr eller liknande och jag undviker att skriva ut personers namn om de inte själva har sagt att det är okey. Men det kanske är lite töntigt för andelen som läser bloggen som inte känner mig är nog extremt liten. Jag kanske ska rucka lite på min principer någon gång i framtiden. Jag ska absolut fundera på det. Jag förstår att svaret kanske inte riktigt var det du hoppades på men jag hoppas du förstår hur jag tänker.

Kommentarer
Postat av: fia

Stockholm är svinkallt. Vantläge!

Lycka till med pluggandet!

Puss!

2008-09-15 @ 09:29:08
Postat av: elin

jag förstår :)

Kram kran

2008-09-16 @ 23:14:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0