Kairo 4.4

Middag och Internet-användning kombineras i dag med. Och igen på Arabica. Dagarna går åt till att plugga, plugga, plugga och vänta på att min pojkvän ska komma hem. Problem uppstår när jag har längtat efter att göra något hela dagen och han kommer hem trött och hungrig. Jag vill hitta på något och han vill sova. Ja, ja, på fredag ska vi ta en ledig dag och hitta på något. 

I brist på händelser under dagen att blogga om så tänkte jag berätta lite om Egypten. Jag kan inte direkt säga att jag är särskilt påläst (vilket är pinsamt men inget som går att göra något åt just för stunden).  Men följande har jag lärt mig med hjälp av böcker och observation.

Här i Kairo så trycker man inte ner sin soppåse i ett sopnedkast utan att reflektera över vad som händer med skräpet man producerat. Här kommer en gubbe (en Zabaleen) och ringer på dörren varje morgon (en gång vid ca 06.30 och en gång vid ca 09.00) och samlar in huset skräp i ett stort tråg. Systemet känns inte alldeles perfekt för ett land med långa varma somrar eftersom skräpet drar till sig myror och annan ohyra. Man kan alltså ha nästan ett dygns sopor stående i lägenheten som lockar allsköns obehagliga djur. Hur som helst, för detta betalar man en modest summa på ca 70 svenska kronor i månaden. Vad händer sedan med våra sopor? Jo, dessa transporteras till en "sopby" i Makattambergen (för med hjälp av åsnor). Dessa byar försörjer sig på att sortera och ta tillvara på det vi ratat. All gammal mat ges som foder till grisar och getter som i sin tur blir mat åt byns invånare. Övrigt organsikt avfall komposteras och jorden säljs sedan till odlingar, plantage och trädgårdar. Papper återvinns o s v. Människorna i dessa "sopbyar" lever inte under särskilt bra förhållanden och flera välgörenhetsorganisationer arbetar mot dessa byar för att lära invånarna om hygien, familjeplanering o s v. I och med att Kairo producerar mer och mer skräp (bland annat på grund av att 80 % av maten numera är importerad och extremt välförpackad, och på grund av Kairos otaliga mängd snabbmatställen) så är denna sophanteringa antagligen något som kommer försvinna på sikt.

En sak speciellt förekommer nu under Ramadan är att en man vid ca 01.30 går längs vår gata och slår på en trumma eller liknande med ett metallföremål. Detta gör han samtidigt som han skriker något på arabiska som jag såklart inte förstår. Första gången detta hände vaknade jag och min pojkvän med ett ryck och såg på varandra med ögonbryn nästan uppe vid hårfästet. Vad är det för galning som härjar undrade vi såklart. Men vi lärde oss snabbt att detta är en man som gör allt detta oväsen för att väcka och påminna folk om att det är dags att äta. Det gäller ju att äta tillräckligt under natten för att sedan klara en hel dags fastande. Nu vaknar jag knappt av det längre, men jag kan lova er att jag hoppade högt de första nätterna detta inträffade.


Kairo hade en folkmängd 2006 på 11,5 miljoner men denna siffra varierar mycket beroende på vilka områden man räknar som Kairo. För att lösa problemet med befolkningstätheten (Kairo anses vara väldens tredje störasta stad) bygger man ofta på höjden, som man gjort med detta hus.

Kommentarer
Postat av: carolina

Alltså Anna, sophantering och återvinning är fint, men nu blir det bakläxa, ni har snart varit i kairo i en månad och fortfarande inte kollat pyramiderna??? Vi googlade cheops i dag, den är 137 meter hög!! Jag som tycker globen är rätt stor (bara 85 meter hög) åk dit nu! Inom en vecka vill jag se pyramider, mumier och tuttan!!

2008-09-17 @ 22:37:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0