Kairo 5.5

Igår blev det plugg, plugg, plugg, vilket inte är helt lätt när man ska försöka översätta konst- och arkitekturtermer utan lexikon. En hel del frustration vill jag lova. Stackars pojkvän. Vi avslutade i alla fall kvällen på et roligare sätt. Vi promenerade till en restaurang vi inte varit på förut här i Zamalek, Mezzeluna, och den visade sig vara riktigt bra. Inklämd på en liten bakgata, bort från all trafik, kunde man faktiskt sitta ute och njuta av god och väldigt billig mat.


Mezzeluna.

Mätta och belåtna började vi promenera hem. Det var skönt att för en gångs skull slippa ta taxi. När man åkter så mycket taxi som man gör i ett sådant land som Egypten, så tröttnar man verkligen. Dessutom har vi insett att man får skev avståndsbedömning. Avstånd som alltid känts extremt korta med taxi har visat sig väldigt långa till fots.

I en gränd såg vi en katt som lekte med en mus (men det slutade säkert inte bara med lek tyvärr). Stadbarn som jag är hade jag bara sätt sådant i tecknad film. Detta var naturligtvis tvunget att förevigas med ett foto.


Katten musen, tio tusen.

Till vår glädje upptäckt vi även på promenaden hem att ett galleri, Safarkhan, som vi haft ögonen på förut äntligen var öppet. Ibland är det rätt härligt att man kan shoppa, gå på gallerier o s v efter en sen middag.


Galleri Safarkhan i Zamalek.


Fina tavlor av Hannah Stevenson.


Jag blev helt förälskad i den här tavlan, färgerna och känslan var helt underbar. Men tyvärr, som med allt jag fastnar för, så var den inte billig, ca 30 000 svenska kronor.

Sen blev det Six Feet Under och bums i säng, idag blir det plugg igen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0