Kairo sover

Det är nästan som lugnet före stormen. För en gångs skull verkar Kairo sova. Trafiken är mycket lugnare och gatorna ganska tomma. Alla verkar sova så de orkar med alla fester som avslutar Ramadan.

Annars är Kairo verkligen staden som aldrig sover. På riktigt. Bilar tvärbromsar, tutar helvilt och människor skriker. Mitt i natten. Jag vet inte om det beror på att många arbetar nattskift eller om en del sover på dagen och är vakna på natten på grund av värmen. Hur som helst så är Kairo en levande stad 24 timmar om dygnet. Det är aldrig en stad som känns enslig eller övergiven men heller inte en stad som känns lugn och harmonisk. Men jag gillar det. Jag gillar att slippa känna sig som världens enda människor efter klockan elva på kvällen. Jag gillar att vakna mitt i natten och känna att jag inte är den enda som är uppe. Att man inte behöver känna sig ensam. Att det alltid står ett gäng killar på vår gata och snackar skit. Det är härligt. Fast ibland undrar man verkligen om de någonsin gör något annat. Det är inte svårt att inse att det här landet måste ha en väldigt hög arbetslöshet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0