Kairo 2.9

Som sagt, när man bara är hemma finns det inte mycket att blogga om. Men jag tänkte visa er lite mer bilder och berätta lite om mina tankar om Egypten och jag hoppas ni finner det någolunda intressant.


Ramadan-lyktor i Dokki.

En sak som vi har märkt här i Egypten är hur mycket lättare det är för min pojkvän än för mig att få kontakt med folk. Jag ska ger er exempel. När vi var i City Stars (en enormt stor galleria i Heliopolis) så fick min pojkvän kontakt och började prata med en man som abetade på Virgin Megastore. Han fick tips om bra böcker och mannen som arbetade där ville absolut ha min pojkväns mobilnummer. Medan detta hände provade jag kläder på French Connection. Efter att jag och min pojkvän mötts upp igen gick vi tillsammans tillbaka till FC för jag ville ha lite smakråd. Tror ni inte den manliga expediten börjar prata med min pojkvän? Inte ett ord till mig, trots att det var jag som var där för andra gången! Trots att det var jag som provade de kläder han ville sälja! Varken jag eller min pojkvän är utpräglat kontaktsökande personer så på den punkten borde vi inte skilja oss nämndvärt. Min (något förhastade) slutsats är alltså att det är lättare att få kontakt med egyptier som man än som kvinna. Om det nu är så så undrar man såklart varför? Är det för att kvinnor traditionellt sett inte ska umgås med personer (läs: män) utanför familjen? Riskerar man att trampa på någon äkta mans fötter om man pratar med hans fru? Eller är det helt enkelt så att jag är ointressant som kvinna? Här är ju många kvinnor hemmafruar och de kanske antas vara ointressanta och passiva? Hjälp mig med förklaringar på detta!

Hur som helst så är det lite synd när man är ny i en stad och i ett land och vill få vänner.


Vår trappuppgång.

Jag ber verkligen om ursäkt för att bilderna och texten inte hänger ihop, men nu är det bloggtorka. Vad ska man skriva om när man inte gör något liksom? Min pojkvän kom just med förslaget att inte skriva alls, men det är inget alternativ. Jag måste ju ger er något att läsa även om det inte håller någon vidare kvalité, eller hur? Jag vet, skriv en kommentar om du vill veta något eller om du har förslag på ämnen att ta upp här i bloggen!

Nu ska jag till Apotektet och köpa en termometer och sen handla lite mat. Ni lär höra av mig snart igen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0