Ramadan igen

Strax innan middagen piggnade min pojkvän till och vi kunde gå en prommenad här i Zamalek. Vi styrde stegen mot en trevlig bokhandel och café på 26 juli-gatan, Diwan.

I Kairo går det inte att missa att det är Ramadan just nu. Klockan sex var gator, parkeringar och bensinmackar fulla med mat, bord, stolar och med människor som väntade in den sista kvarten tills de får äta. All mat var framdukad och folk satt mer eller mindre med besticken i högsta hugg. Vilken exotisk syn för lilla svenska mig.








Här sitter alltså människorna mitt i trafiken och äter.

Vi vågade knappt titta på människorna som satt där och åt för då bjöd de oss att smaka, något som varken jag eller min pojkvän var särskilt sugna på efter ett par dagars magsjuka.

Väl framme på Diwan hittade vi äntligen dvd-filmer med engelska undertexter. Min pojkvän köpte Steven Spielbergs Empire of the Sun och jag Kramer vs. Kramer. Så kvällen avslutades med middag framför den förstnämnda filmen. Inte kanske en film jag rekommenderar förrutom om man vill bli påmind om att andra världskriget inte bara utspelade sig i Europa.

Imorgon hoppas jag att vi båda är friska för man blir minst sagt lite rastlös i lägenheten. Vi har ju liksom (nu lyckades jag få in mitt favoritord igen) en helt otroligt spännande stad utanför!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0