Konsten att shoppa (rätt)

Ja, konsten att shoppa. För det är inte lätt, det är en konst. Åtminstone om man bryr sig om vad man har på sig, och det gör ju de allra flesta. Det blir ofta flera felköp mellan de där plaggen/skorna/väskorna/accesoarerna som man älskar och använder så fort man får chansen. Jag har gjort tusen sådana felköp. Tusen. Men en tröst är att man faktiskt lär sig med åren. Färre felköp och fler älsklingar. Så är det för mig i alla fall. Och man blir mer säker på vad man gillar med åren. Numera kan jag i princip bara titta på ett plagg för att veta om det kommer passa mig och om jag kommer gilla det. Smärtfri shopping kallas det.

Shopping har blivit ganska lätt med andra ord. Men inte att ha råd med allt man vill ha. Man måste prioritera, tänka efter vad man behöver och mest vill ha. Det är kanske den mest nyttiga aspekten av shopping och den aspekten som visar att man faktiskt är ganska vuxen. Det kanske låter som den tråkiga aspekten. Men för mig är det en mycket tillfredställande del av shopping. Att ha en ny garderobsvärmare ger ingen lycka i sig, men att känna att du köpt något du behöver, kommer använda, har råd med och gillar är en skön känsla. Vad som tycks vara ett spontanköp är ofta egentligen inte det numera.  

Jag har förmånen att kunna säga att jag älskar det som finns i min garderob (det finns ganska mycket där och i källarens ska väl tilläggas). Innehållet i min garderob har alldrig varit bättre än nu. Så säger jag varje år. Och det är en förmån. Jag vet att inte alla har det så och att det finns många som vill men inte har resurserna att göra någonting åt det. Kläderna säger mycket om människan, ytligt men sant. Kläder såger något om vilka vi är och vilka vi vill vara. Det är ett faktum och inget att få moralpanik över. Ja, vi lever i ett konsumtionssamhälle. Men det här är inget nytt, och kläder och mode är inte boven i dramat (slit och släng-mentalitetet däremot får sig säkert en känga i ett annat blogginlägg).  

Bla, bla, bla. Nu är klockan nio och det är hög tid att duscha och väcka pojkvännen. Och sluta skriva en massa strunt. God morgon på er!

Kommentarer
Postat av: Anonym

fyyyyy fan vilket ordbajs av skit du skriver!!!

2009-08-31 @ 15:27:56
Postat av: c

vem vill Du vara med dina kläder då? Vad vill du att de ska säga om Dig?



intressant kommentar förresten "ordbajs av skit" vad skulle ordbajs vara av om inte skit?

2009-08-31 @ 16:13:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0