Fullträff

  

För ett par veckor sedan avslutade jag den perfekta tippeln. Jag talar om böcker såklart. Det är ju lite av en konst att välja rätt böcker efter varandra (ungefär som ett blandband). Och det är inte ofta man lyckas. Men utan vidare eftertanke så fick jag in en riktigt fullträff. Därför tänkte jag nu ge er tre boktips och jag kan dessutom garantera att böckerna jag rekommenderar passar bra att läsa i just denna ordning.

Först läste jag Mästaren och Margarita av Bulgakov, en knasig, fantasieggande och helt underbar bok som alla borde läsa minst en gång (helst fler tror jag). Jag läste den ganska långsamt för att hänga med i alla historier och inte blanda ihop personerna. Detta är en klassiker värd namnet.

Efter Mästaren och Margarita gick jag vidare till Imamens fall av Nawal El Saadawi som jag fick av mamma för ett år sedan. Det var nog tänkt att jag skulle läsa den innan jag och min pojkvän åkte till Egypten men det hann jag tyvärr inte. Imamens fall är en väldigt speciell bok som dessutom ger oss västerlänningar en inblick i en delvis främmande värld. Stilistiskt tilltalande.

Sist läste jag Skynda att älska av Alex Schulman som jag fick i födelsedagspresent av C. Skynda att älska är en biografi över han och hans pappas förhållande kan man säga. En minnesbok. Den är förvånansvärt bra skriven och trots att man vet det naturliga slutet (pappan dör) så är boken spännande och inte en mening känns onödig.

Så där. Dagens boktips serverat.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0