Lättdrucket



Brukar ni använda ordet lättdrucket om t ex vissa viner? Det brukar jag i alla fall. Men är inte det lite lustigt? Säger det inte ganska mycket om vår alkoholkultur? För åtminstone i min värld betyder det att vinet är ganska lätt och kräver ingen mat för att slinka ner. Ett vin som funkar som drink ungefär. Men skulle man inte lika gärna kunna kalla ett tungt och mycket speciellt vin för lättdrucket, i meningen att det är lätt att inte dricka för mycket av det? Så i användningen av ordet lättdrucket skymtar en glimt av ett visst sätt att se på alkohol och alkoholkonsumtion.

Men jag är osäker om jag tänker klart, det blev ju några drinkar i helgen...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0