Ordblind

Varför känns ord annorlunda när man skriver dem? Varför säger jag t ex mjukisbyxor utan att blinka, men undrar om man verkligen kan skriva så? Det låter liksom inte riktigt korrekt, mjukisbyxor måste typ vara slang för mjukbyxor, eller? Antagligen inte.

Eller varför skriver man ibland ord som ser helt fel ut, tittar på dem i flera minuter och bara känner att det är fel, fel, fel. Det ser inte ens ut som ett ord. Fast det är rätt. Som att man blir ordblind. Och vissa ord som känns aviga att skriva för de används bara i talspråk, du har aldrig tidigare sett dem i skrift.

Konstigt det där. Att ord i sig kan göra mig så konfunderad. Kombinationer av ord skapar mening, men ord utan sammanhang är inte heller ointressanta. Jag tror ändå att jag älskar ord.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0