Trender

Håller ni med om att allt går rätt snabbt? Trender alltså. Vad man ska ha på sig, tycka, äta, göra på fritiden, vilken bil, tv, mobil man ska ha, hur man ska inreda sitt hem, var man ska åka på semestern. Det går snabbt, ändras nästan hela tiden. Det gäller alltså att vara rätt i tiden, d v s väldigt snabb med att anamma trenderna, om man ska hinna med detta enormt höga tempo. Man måste vara snabb som blixten om man ska hänga på en trend innan nästa skapats. Men vem hinner det? Det skulle man ju inte ens hinna om det var ens huvudsyssla här i livet.

Så varför försöker så många människor? Varför inte bara ge upp ett omöjligt uppdrag? Kan vi inte bara kollektivt skita i trenderna? Om ingen baserade sina beslut bl a på trender så skulle de inte få lika stor makt över vårt medvetande.

Med detta inte sagt att jag inte bryr mig om trender. Det gör jag. Men de senaste åren har jag lärt mig att se trender mer som inspiration än som rättesnöre. En resmålstrend kan göra att jag får upp ögonen för ett land/område som jag inte funderat över att åka till, en modetrend kan göra att jag ser ett plagg, färg, material eller stil i ett annat ljus. Men jag låter inte "trendsättarnas" åsikter bli mina rakt av. Trender borde vidga våra vyer inte handla om "rätt" och "fel" och skapa stress.

Eller vad tycker ni? Är jag ute och cyklar?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0