Hej Anna.

Vill ni veta en sak? Oavsett ert svar så berättar jag. För ett par månader sedan inträffade nämligen något stort. Med hjälp av avgiftning kom jag ur mitt saltmissbruk. Detta missbruk har varit omfattande och pågått i flera års tid. Mot slutet uppskattar jag att det gick åt ca en matsked salt till varje måltid. Då hade jag fått höra i flera års tid (särskilt av pappa) att detta var skadligt för min hälsa. Men tror ni jag brydde mig om det? Icke! Är man mitt uppe i ett missbruk så tar man inte varningarna på allvar. Man tänker bara kortsiktigt och vill inte acceptera farorna förknippade med beroendet.


Min bästa vän och största fiende.

Men tillslut fick jag nog. Detta berodde på tre anledningar. Dels att jag plötsligt insåg vilka absurda mängder salt jag behövde för att känna smaken, dels att min pojkvän började salta mer och mer och dels att jag tröttnat på alla kommentarer och konstiga blickar. Så jag bestämde mig för att lära mig salta som en vanlig människa, men insåg samtidigt att jag behövde en rejäl avgiftning för att klara mitt mål. Så under ca en veckas tid åt jag i princip bara mat som är ganska salt i sig och tvingade mig själv att inte salta. Fiskrom blev en livlina och vägen ut ur missbruket.

Och här sitter jag nu, fri från mitt saltmissbruk och sundare än någonsin. Jag saltar nästan aldrig på mat längre och de få gånger jag gör det så saltar jag med måtta. Målet är uppnått.

Hej, jag heter Anna och är nykter saltmissbrukare.

Kommentarer
Postat av: Julia

Åh, jag är också saltmissbrukare. Jag får förmaningar av Björn hela tiden.

Maybe it runs in the family..?



Stort grattis i alla fall!

2009-03-06 @ 11:08:30
URL: http://douglasfirs.blogspot.com
Postat av: Anna

Tackar, tackar!



Och akta dig för det där saltet.

2009-03-07 @ 13:29:30
URL: http://allteanna.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0