En nästan avslutad trippel



Berättade jag förresten att jag läste Dödgrävarens dotter av Joyce Carol Oates för ett par månader sedan? Och Inger Alfvéns Dotter till en dotter? Och att jag nu är mitt uppe i Godset av nobelpristagaren Isaac Bashevis Singer? Så ligger det till i alla fall. Jag är visserligen inte klar med Godset, men jag tror att detta är ytterligare en fullträff, en perfekt trippel.

Dödgrävarens dotter är en episk roman som tar sin början i 1930-talets USA och handlar om en utsatt kvinnas liv och ständiga kamp för att få börja om, skapa ett nytt liv. Det låter kanske töntigt och uttjatat, men den här boken är djupt gripande, välskriven och spännande.

Dotter till en dotter har kanske ett liknande tema men utspelar sig i Sverige på 1970-talet. Är du i ett förhållande så är den både skrämmande och bra att läsa.

Godset är jag som sagt inte klar med ännu, men den verkar vara lysande och precis som Knut Ahnlund skriver på baksidan så ser man flera likheter med författare som Tolstoj och Dostojevskij. Då kan det inte bli fel, eller hur?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0