1984

        

        

Trots att det är en modern klassiker (och att det är mitt födelseår) hade jag förens nu inte läst 1984 av George Orwell. Men imorse på bussen läste jag ut den. Och utan överdrift hamnar den på topp tio-listan (d v s listan över de tio bästa böckerna jag läst). Förrutom att det är en välskriven, spännande och extremt skrämmande bok så blir man så fruktansvärt imponerad av Orwells fantasi, han har verkligen byggt upp en hel värld. Allra mest betagen blev jag vid idén om "nyspråk", ett avskalat språk som inte har ord för sådant som kan skada partiet (Engsoss). Därmed kan ingen medborgaren ens tänka irrläringa tankar (i den mån ord behövs för sådana tankar). Även till exempel "dubbeltänk" och "krimstopp" var fascinerande skapelser av Orwell.

Denna bok borde (tillsammans med flera andra skönlitterära böcker) ingå som obligatorisk kurslitteratur på gymnasiet. Tycker jag.

Har ni läst 1984? Vad tyckte ni?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0